במה כדאי להתמקד בשיווק דיגיטלי : SEO או מדיה חברתית
אחת השאלות הנפוצות ביותר כיום בשיווק דיגיטלי היא לאן רצוי להפנות את תקציב השיווק. האם להפנות אותו לכיוון של קידום SEO, קידום אורגני בגוגל או לכיוון של שיווק במדיה חברתית, כשהכוונה היא שיווק ופרסום בפייסבוק.
המאמר באדיבות מכללת האקריו – לימודי מחשבים.
שאלה זו נשאלת על ידי מקדמי אתרים ואנשי פרסום דיגיטלי ועל ידי האחראים על תקציבי הפרסום והשיווק שאמורים להחליט לאן יופנה הכסף. על מנת לעזור לכם, במאמר זה נציג בפניכם את ההבדלים בין קידום SEO לבין שיווק במדיה חברתית ואת היתרונות של כל אחד מן המסלולים הנ"ל.
גוגל מול פייסבוק
לפני שנבחן את ההבדלים בין שני מסלולי השיווק, אנחנו מעוניינים להציג מספר נתונים על שתי הזירות העיקריות לקידום ושיווק באינטרנט, גוגל ופייסבוק.
גוגל – זהו מנוע החיפוש הפופולארי ביותר בעולם כיום. רק בישראל נהנית גוגל מלמעלה מ-10 מיליון כניסות של מבקרים בחודש, כאשר זמן הממוצע של כל גולש באתר הוא 10 דקות. מלבד מנוע חיפוש, גוגל מפעילה גם את מערכת הפרסום הגדולה ביותר באינטרנט אשר כוללת פרסום במנוע חיפוש עצמו ובאתרי אינטרנט שונים.
פייסבוק – זוהי הרשת החברתית הפופולארית ביותר בעולם. רק בישראל חברים בפייסבוק למעלה מ-4 מיליון גולשים כאשר 2.5 מיליון מתוכם נכנסים אליה מדי יום. הערכה היא שחצי מהגולשים באינטרנט ברחבי העולם כיום חברים פעילים בפייסבוק. הרשת נחשבת למתחרה העיקרית של גוגל בענף הפרסום באינטרנט.
ההבדלים בין קידום SEO לבין שיווק במדיה חברתית
בחלק זה נלמד על ההבדלים בין קידום בגוגל לבין שיווק במדיה חברתית על פי 4 פרמטרים עיקריים:
זמן עבודה – קידום אורגני בגוגל דורש הרבה יותר זמן עבודה מאשר שיווק במדיה חברתית. במסגרת עבודה על קידום בגוגל יש צורך לבצע תהליך אופטימיזציה לאתר (התאמתו למנוע החיפוש), בניית קישורים חיצוניים ופנימיים, כתיבת תכנים לאתר עצמו ולאתרים חיצוניים, רישום לאינדקסים של אתרים ועוד. חלק מהפעולות הן חד פעמיות, אחרות חוזרות על עצמן מדי חודש וישנן פעולות שוטפות שיש לבצע מדי יום.
שיווק במדיה חברתית דורש הרבה פחות זמן עבודה. התהליך כולל בניית עמוד עסקי, כתיבת פוסטים, יצירת קהילה והעלאת פרסומות ממומנות. מלבד בניית העמוד שהוא דבר חד פעמי, שאר הפעולות נעשות באופן שוטף, מדי שבוע ואף מדי יום.
עלויות – העלות של קידום מקצועי בגוגל נקבע על פי המטרה שאנחנו מציבים לפנינו. למשל, מספר הביטויים אותם אנחנו רוצים לקדם בגוגל. אנחנו יכולים להחליט לבצע את העבודה בעצמנו ואז העלויות ירדו באופן משמעותי. אך אם נבחר במקדם מקצועי נידרש לשלם לו תשלום חודשי עבור עבודתו.
שיווק במדיה חברתית יעלה לנו הרבה יותר כסף, מאחר וישנן עלויות שונות עבור פרסום ממומן וכתיבת פוסטים על ידי כותבים מקצועיים. אנחנו יכולים לחסוך בעלויות אם נסתפק בפרסום חינמי דרך שיתוף העמוד שלנו בקבוצות שונות, אך אז הוא לא יזכה לחשיפה גדולה.
מתחרים – קידום אורגני בגוגל מעמיד בפנינו תחרות הרבה יותר קשה מאשר שיווק בפייסבוק.
בגוגל אנחנו מתחרים מול עסקים ובעלי מקצוע אשר מעוניינים לקדם ביטויים דומים לשלנו, ככל שהביטוי זוכה לחשיפה גדולה יותר בקרב הגולשים כך הוא תחרותי יותר וקשה יותר להגיע למקום הראשון בו.
שיווק בפייסבוק הוא פחות תחרותי מאחר ואנחנו לא נמצאים בתחרות על ביטוי מסוים, ואנחנו יכולים ליהנות באותה מידה, מאותו קהל שנחשף גם למתחרה שלנו.
מטרה – הצלחה במסגרת קידום אורגני בגוגל נמדדת כאשר אנחנו מופיעים באחד המקומות הראשונים בעמוד הראשון בביטוי פופולארי שקשור לתחום שלנו. מיקום כזה מבטיח לנו חשיפה לקהל גדול ורלוונטי לתחום בו אנחנו עוסקים.
הצלחה בשיווק במדיה חברתית נמדדת בכמות הגולשים שנחשפים לעמוד שלנו ובמספר הפעולות שהם מבצעים דרכו. למשל, רכישת מוצרים, הזמנת שירותים, הצטרפות לרשימת הדיוור שלנו ועוד.
לסיכום, מאחר ומדובר בשני כלים מאוד חזקים מבחינה שיווקית, עדיף לנו לפזר את ההשקעה בין שניהם וליהנות מחשיפה נרחבת גם באמצעות קידום SEO בגוגל וגם באמצעות שיווק במדיה חברתית כמו פייסבוק.