שלבים בהקמת עסק
סיכוי טוב ששמעתם שהקמת עסק היא לא דבר פשוט, והיא דורשת הרבה הכנות על מנת לא לעשות טעויות שיעלו ביוקר. עם זאת זה לא חייב להיות דבר מאוד מסובך עם סיכון גדול במיוחד, עם עובדים בצורה נכונה אפשר לפשט את התהליך ולצמצם סיכונים ונזקים.
אני רוצה לדבר במאמר הזה על שלבים ודברים שכדאי לקחת בחשבון כאשר בוחנים רעיון לעסק והקמה שלו.
השלב הראשון – בחינת הרעיון
השלב הראשון של בהקמת עסק הוא שלב הרעיון, זהו השלב שבו פתאום יום אחד קופץ לך רעיון לראש. אתה עדיין לא יודע איך לממש אותו אבל, אבל הרעיון מעורר אותך, הוא מדליק אותך.
למעשה שלב הזה לא תמיד חייב להוביל להקמת עסק, ואפילו עדיף שלא. זהו השלב שבעצם אנחנו רוצים לבחון את הרעיון שלנו לפני שאנחנו רצים לממש משהו שלאו דווקא רלוונטי.
רעיון יכול להיות מצוין, אך התחום לא יכול להתאים לנו מסיבות שונות. מאידך יכול להיות שתיאורטית תחום העסק יכול להתאים לנו אבל אין ממש למוצר / שירות שהעסק אמור להציע.
שלב הרעיון הוא שלב בחינת הדברים לפני שיוצאים לפעולה, זה השלב לבחון את הרעיון כדי לראות את הפוטנציאל שלו, האם קיים מוצר דומה בשוק? אם כן מה גודל השוק הזה? האם נוכל יכול לתת הצעה שתעניין אנשים?
השלב השני – לבטים והפחדים
כמו כל התחלה חדשה, לפני כל הקמת עסק בפעם הראשונה, ולעיתים גם בפעמים הבאות, יכול להגיע שלב של פחד או בגרסה המעודנת יותר- לבטים.
זהו למעשה השלב שבו כבר אנחנו בוחרים כיוון מסוים לעסק, אך עדיין לא עשינו פעילויות משמעותיות כדי לקדם אותו באופן ממשי, מעבר לתהליך של בחירת הרעיון והחלטה שאנו מעוניינים לקדמו.
זהו שלב בו הרהורים על מה יהיה עם העסק צפים ועולים. אתה יכול למצוא את עצמך שואל את עצמך כל מיני שאלות כמו: האם העסק יצליח? מה יקרה אם לא תהיה דרישה ומספיק קהל? האם יש לך כבר מספיק ידע כדי להתחיל? האם אתה לא לוקח פה סיכונים גדולים מידי?
זהו שלב טבעי, אין מה להילחץ אלא להבין שזה טבעי שיצופו חששות, וזה גם בסדר לתת להם מקום ואף לחלקם מענה ככל הניתן. עם זאת כדי לזכור שלא תמיד יהיו לנו את כל התשובות עד שננסה, ויש דברים שיישארו לא ברורים עד שנקים את העסק.
שלב שלישי – יציאה לפעולה והקמה
לאחר שמצאנו רעיון ועברנו את שלב החששות, אנחנו מוכנים להקמה מעשית של העסק. זהו שלב שבו ננסה להתחיל להזיז דברים, זה יכול להיות גם בפן הפרקטי של קניית ציוד, הקמת אתר או כל תשתית שאנו צריכים בשביל העסק.
זה גם יכול להיות דברים מסביב כמו פתיחת תיקים ברשויות שיאפשרו לנו לגבות כספים מהלקוחות שלנו בצורה מסודרת.
לעיתים שלב זה מאתגר משום שהוא מצריך לדעת להתמודד עם הרבה דברים שלא קשורים ישירות לרעיון לעסק שאנחנו רוצים לפתח, ויכולים להיות בגדר 'כאב ראש' הכרחי.
זה השלב שמתחילים לגלות שלהיות בעל עסק זה לא רק לתת שירות או למכור מוצר מסוים, אלא מכלול שלם של דברים כמו ניהול כספים, שיווק, מכירה ועוד.
שלב רביעי – הגדילה הראשונית
לכל עסק בריא לאחר שהוא נפתח, אחד הדברים החשובים הוא להתחיל לצבור לקוחות בזמן סביר. למעשה רבה עסקים בשנתם הראשונה לא ממש רווחים משום שתי סיבות:
הראשונה היא שיש עסקים שדורשים השקעה גדולה בציוד (למשל חנות פיזית( כבר בשלב ההקמה.
הסיבה שניה היא שלעסק חדש אין עוד מעגל לקוחות שמכירים אותו וכך יש הרבה פחות קונים מאשר היו יכולים להיות לו באופן פוטנציאלי. הדברים החשובים בשלב הזה להגדיל את מעגל הלקוחות כמה שיותר על מנת ליצור בסיס לקוחות קבוע, או לפחות להיות מספיק מוכרים כדי למשוך מספיק לקוחות משתנים.
לעיתים בשלב הזה נבחר לנסות לחדור לשוק ע"י הצעת השירות שלך במחיר זול יחסית כדי שיכירו אותנו מהר יותר, ולאחר מכן נרצה לעלות אותו לאורך הזמן. זה לא מתאים לכל עסק אבל בהחלט יכול להיות נפוץ בעסקים כמו נותני שירותים (יועצים, עו"ד וכו') שרוצים לצבור לעצמם שם והמלצות.
שלב חמישי – העסק היציב
זהו השלב שהעסק הופך להיות בו מבוסס יותר, בו העסק מכניס יותר כסף מאשר הוא מוציא. למעשה הוא מכניס מספיק כסף כדי להיות כלכלי ולספק לך הכנסה מספקת לאורך זמן.
זה נובע לרוב מכך שכבר הספקת להפוך להיות מוכר/ת בשוק וצברת לעצמך שם ומספיק לקוחות, חלקם לקוחות חוזרים.
יש שתי מטרות חשובות בעסק בשלב הזה:
- הראשונה – להמשיך לתת שירות טוב ולשמר את הלקוחות הקיימים ככל הניתן.
- שנייה – להמשיך בפעולות השיווק שיגדילו את מספר הלקוחות או לחילופין הגדלת הרווחים על ידי הגדלת התעריפים אותם אנו גובים.
סיכום השלבים בהקמת עסק
כמו שראינו יש חמישה שלבים מרכזים בהקמת עסק, רובם יופיעו כך או אחרת בכמעט כל עסק שמוקם. הבנה שבניית העסק היא תהליך שלוקח זמן וצריך להיערך לכל השלבים.
ההתחלה היא בבחינת הרעיון שעולה לנו, לאחר מכן שלב הפחדים והלבטים שעלולים לצוץ, לאחר מכן שלב ההקמה של העסק שימשיך בשלב הגדילה שבתקווה יביא את העסק לשלב היציב.
ייתכן שהתהליך כולו יקח במקרים מסוימים כמה חודשים, אך לרוב זה ידרוש הרבה יותר מכך. מה שחשוב שבסופו של דבר נצליח להגשים את העסק שרצינו, לקבל ממנו סיפוק, נעזור ללקוחות ונקבל הכנסה יפה.