מהי בינה עסקית חברתית ולמה זה כל כך חשוב?
בינה עסקית חברתית היא תחום חדש יחסית, המשלב שני תחומים: בינה עסקית ומדיה חברתית. ניתן להשתמש ב– Social Business Intelligence בשני אופנים: 1. הנגשת מידע למשתמש באופן שמחבב עליו את המערכת ומטייב את השימוש בה. 2. שימוש בכלים של BI לכרייה וניתוח מידע קיים במדיות החברתיות, לצורכי ריגול תעשייתי (=קבלת מידע על מתחרים בשוק)
- אחת המערכות המוכרות ביותר המשתמשות בבינה עסקית חברתית היא כמובן רשת הפייסבוק. שימוש בכלי ה– BI בפייסבוק עונה גם על צרכי המשתמש וגם על צרכי העסקים המעוניינים להיחשף ברשת: פייסבוק משתמשת במידע שכל משתמש משתף, – כדוגמת מקום מגורים, מקום עבודה, מוסד לימודים, – מצליבה את המידע עם משתמשים אחרים ו"מחברת" בין משתמשים. פייסבוק חרטה על דגלה את נושא קלות השימוש במערכת וכל הזמן משפרת ומשדרגת פונקציה זו, על מנת לעודד הצטרפות של משתמשים חדשים ועל מנת לשמר משתמשים קיימים.
למשל, אם אזין את עיר מגוריי, פייסבוק תציג בפניי משתמשים נוספים הגרים באותה עיר, כחברים אופציונליים עבורי. באותה דרך פייסבוק מחברת בין אנשים עם תחומי עניין משותפים, כגון סגנון מוסיקלי, סגנון ספרותי ועוד. בנוסף, ברגע שאזין ב"חיפוש" נושא מסוים, פייסבוק תציג בדף שלי עסקים הנושקים לאותו תחום עניין שהזנתי. בדרך זו היא כמובן מסייעת לעסקים להיחשף.
בנוסף, פייסבוק מאפשרת לבעלי עסקים לפרסם את העסק שלהם או באופן רנדומלי (כלומר ללא קשר לתחום העניין של המשתמש) או על פי קריטריונים ספציפיים שהעסק מבקש להיחשף אליהם. אחת הדרכים שבהם פייסבוק משתמשת כדי לדעת מהם תחומי העניין של משתמשים היא כמובן אופציית ה– Like המפורסמת. ברגע שעשיתי Like פייסבוק מסיקה שתחום זה מעניין אותי ובתגובה היא תחשוף אותי לעסקים העוסקים באותו נושא ובנוסף תציג בפני החברים שלי
את אותו נושא, מתוך נקודת הנחה שמה שמעניין אותי כנראה מעניין גם את החברים שלי.
- באמצעות מערכת BI לצורך ריגול תעשייתי ניתן לאסוף מידע יקר ערך על מתחרים בשוק, לנתח את הנתונים ולהסיק מסקנות שיאפשרו לבעל העסק לתכנן קדימה מהלכים עסקיים שיאפשרו לו לבדל עצמו מהמתחרים ולהיות מוביל בשוק.
לסיכום, בינה עסקית חברתית היא הדרך המובילה כיום לחדשנות עסקית ומאפשרת הן ללקוחות והן לבעלי העסקים להיות מחוברים, היום יותר מתמיד.