shadow

ילדים רבים עוברים אבחון פסיכודידקטי שמטרתו לאבחן קשיים בתחומי למידה שונים ואת הקשר בינהם לבין מצבו הפסיכולוגי של הילד. לא מעט ילדים מוצאים את עצמם מתמודדים בשיעורים שונים במסגרת בית הספר, כאשר אחרי תהליך של אבחון, מתברר שזה לא נובע מעצלנות או מסיבות דומות, אלא מסיבות סובייקטיביות של קושי. לא פעם, כאמור, הקושי הזה משפיע על מצבם הפסיכולוגיים של אותם ילדים.

אבחון פסיכודידקטי מתבצע על ידי גורם מוסמך, אשר בוחן שורה תפקודים אצל הילד, במטרה לגלות האם יש לו בעיות שונות אשר יכולות להשפיע על יכולת הלמידה שלו. אלה יכולים להיות קשיים בתפקודי הזיכרון, מנגנוני שפה, מנגנוני למידה, יכולות חשיבה, פונקציות ניהוליות, תפקודי זמן, ועוד. מדובר על מערך שלם של אבחונים שמתבצעים באמצעות מבחנים, שאלונים ושיחות עם הילד, ומטרתם להעריך את התפקודים השונים של הילד אשר קשורים ליכולות הלמידה שלו.

לאחר מכן, בוחנים את הקשר בינם לבין מצבו הפסיכולוגי של הילד. לשם כך הוא עובר אבחונים שקשורים לתחום הקוגניטיבי והנפשי. כאן אנחנו מדבר על הקשרים חברתיים, תפיסה עצמית, תפיסת הסביבה והמציאות ועוד. הרעיון הוא לבחון האם כתוצאה מבעיה פסיכולוגית מסוימת הילד מתמודד עם קושי דידקטי, כלומר האם ייתכן שבגלל בעיה פסיכולוגית הוא מתקשה בלימודים. הדוגמא הקלאסית היא תפיסה עצמית נמוכה שגורמת לו קושי. כמובן שזה יכול להיות הפוך, קרי בגלל שהוא מתקשה בלימודים, הרי שיש לו תפיסה עצמית נמוכה.

לאחר שמתבצע תהליך האבחון, אפשר ליצור תוכנית עבודה שתעזור לילד להתמודד עם הקשיים בלימודים מצד אחד, ומצד שני להרגיש הרבה יותר טוב עם עצמו ועם הסביבה.

צריך לומר, בשביל שהילד יתקדם בלימודים ויצליח, גם אם הוא מתמודדים עם קשיים כמו אלה שעולים במסגרת אבחון פסיכודידקטי, הרי שיש צורך ב-3 דברים עיקריים, מורים שישימו לב למצבו של הילד בבית הספר, הורים שיהיו ערים לקשיים איתם הילד מתמודד, וצוות מקצועי שיכין תוכנית טובה ונכונה להתמודדות עם מצב זה. מכאן והלאה זה תלוי בילד ובסביבה שלו, כיצד הם מתמודדים עם הבעיה ופותרים אותה.

Author

מאיר גודוביץ'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *